آنچه که باید در مورد سرعت اینترنت بدانیم (حقایقی درمورد پارامتر های سنجش سرعت اینترنت)

این نوشته شامل آموزش ویدیویی است. برای مشاهده vpn خودتون رو روشن کنید

برای مشاهده ویدیو در یوتوب لطفا VPN خود را روشن کنید

Internetspeedtest

امروزه در ایران شاهد افزایش سطح دسترسی افراد به اینترنت از قشر های مختلف جامعه هستیم. با این حال افراد زیادی هستند که با اصطلاحات رایج اینترنت مثل Ping و Jitter و … ناآشنا هستند.همچنین ابهامات زیادی در مورد چگونگی سنجش سرعت واقعی اینترنت وجود دارد.ما در این مقاله به بررسی این موارد می‌پردازیم لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

حقیقتی در مورد سرعت واقعی اینترنت!

در اکثر مواقع برداشت اشتباهی که بین کاربران اینترنت وجود دارد این است که تصور می‌کنند سرعت واقعی اینترنت، همان سرعتی است که شرکت‌های ارایه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) با واحد کیلو بیت در ثانیه (Kbps) اقدام به نام‌گذاری و فروش سرویس اینترنت به کاربران خود می‌کنند.

شرکت اینترنتی برای کاربران خود بر اساس میزان سرعت و حجم درخواستی، سرویس‌های مختلفی را با سرعت‌های ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ و سرعت‌های بالاتر بر اساس سرعت کیلوبیت بر ثانیه معرفی می‌کند. اما زمانی که کاربر فایلی را دانلود می‌کند، سرعت دانلود با سرعت اینترنتی که خریده متفاوت است . گمان می‌کند شرکت ارائه دهنده اینترنت به او کم‌فروشی می‌کند. اما این مشکل به دلیل آشنا نبودن با نحوه محاسبه سرعت اینترنت بر اساس کیلوبیت و کیلوبایت (Bit/Byte) به وجود آمده است.

تفاوت بین کیلوبایت و کیلوبیت

باید به این نکته توجه کرد که واحد سرعت این سرویس‌ها، کیلو بیت در ثانیه (Kilo bit per second)، است که کلمه بیت در آن با حرف b کوچک انگلیسی مشخص شده و به صورتKbps(کیلو بیت در ثانیه) نمایش داده می‌شود.

در مقابل این واحد، واحد دیگری با نام کیلو بایت در ثانیه وجود دارد (Kilo Byte per Second) که کلمه بایت آن با حرف B بزرگ انگلیسی در واحد KBps (کیلو بایت در ثانیه) مشخص می‌شود .این واحد معمولاً در زمان دانلود و دریافت فایل از اینترنت قابل مشاهده است. (هر Kb معادل ۱۰۲۴b و هر KB معادل ۱۰۲۴B است.)

طبق نظرسنجی که از تعدادی کاربر سرویس اینترنتی (128Kbps) انجام شد نتایج زیر بدست آمد:

نظرسنجی از کاربران در مورد واحد درست سرعت سرویس اینترنتی

تنها ۱٠ درصد از کاربران درباره واحد درست سرعت سرویس اینترنتی خود اطلاع داشتند!

۳۵ درصد از کاربران به اشتباه واحد سرعت سرویس خود را کیلو بایت در ثانیه (KBps) می‌دانستند.

٢۵ درصد هیچ اطلاعی از مفهوم واحدهای سرعت اینترنت مانند Kbps (کیلو بیت در ثانیه) و KBps (کیلو بایت در ثانیه) نداشته‌اند.

۳٠ درصد دیگر نیز هیچ نظری در این مورد نداشتند.

نحوه محاسبه سرعت اینترنت

هر ۱ بایت (1Byte )اطلاعات از ۸ بیت ( 8Bit)تشکیل شده است. هر یک از سرعت‌های ارایه شده توسط شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنتی(isp) به مشترکین در زمان استفاده باید به ۸ تقسیم شود تا به سرعتی تبدیل شود که در زمان دانلود (Download) فایل‌ها از اینترنت توسط کاربر قابل مشاهده است.

جدول تبدیل واحدهای سرعت در اینترنت

سرعت سرویسبیشترین سرعت دانلود در بهترین شرایط
۱ مگابیت بر ثانیه (۱۰۲۴ کیلوبیت)۱۲۸ کیلوبایت بر ثانیه
۲ مگابیت بر ثانیه (۲۰۴۸ کیلوبیت)۲۵۶ کیلوبایت بر ثانیه
۳ مگابیت بر ثانیه (۳۰۷۲ کیلوبیت)۳۸۴ کیلوبایت بر ثانیه
۴ مگابیت بر ثانیه (۴۰۹۶ کیلوبیت)۵۱۲ کیلوبایت بر ثانیه
۸ مگابیت بر ثانیه (۸۱۹۲ کیلوبیت)۱۰۲۴ کیلوبایت بر ثانیه
۱۶ مگابیت بر ثانیه (۱۶۳۸۴ کیلوبیت)۲۰۴۸ کیلوبایت بر ثانیه

سرویس اشتراکی یا اختصاصی

نکته‌ی بسیار مهم دیگری که بیشتر کاربران اینترنت به آن توجه نمی‌کنند بحث اشتراکی و اختصاصی بودن سرویس‌های اینترنتی است. سرویس‌های اینترنتی به دو دسته اشتراکی (Shared) و اختصاصی (Dedicated) تقسیم می‌­شوند . کاربران حقیقی و حقوقی ( شرکت‌ها و سازمان‌ها) براساس نوع نیاز و مقداراستفاده خود، می‌توانند هر یک از این سرویس‌ها را با سرعت‌‌های متفاوت دریافت و بر اساس اشتراکی و اختصاصی بودن آن به شکل متفاوتی استفاده کنند.

با توجه به مصوبه ۱۵٢ کمیسیون سازمان تنظیم مقررات رادیویی که نهاد متولی و ناظر بر اینترنت در کشور است، کلیه شرکت‌های اینترنتی موظف هستند که سرویس‌های اشتراکی خود را با ضریب ۱ به ۸ و سرویس‌های اختصاصی خود را با ضریب ۱ به ۱ میان کاربران به اشتراک بگذارند.

سرویس اشتراکی(Shared):

کاربری که یک سرویس اشتراکی با سرعت ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه خریداری می‌کند به دلیل اینکه این سرویس اشتراکی است، پهنای باند‌ آن حداکثر با ۸ کاربر دیگر به اشتراک گذاشته می‌شود. در زمان‌هایی که مصرف کاربران زیاد است، سرعت این سرویس به اندازه یک‌هشتم سرعت اولیه کاهش پیدا می‌کند و به ۱۶Kbps (سرعت ۱۶ کیلوبیت بر ثانیه) می‌رسد.

سرویس اختصاصی(Dedicated):

سرویس‌های اختصاصی با ضریب ۱ به ۱ ارائه می‌شوند و به همین دلیل بسیاری از کاربران و شرکت‌ها از این سرویس استفاده می‌کنند و میزان هزینه پرداختی آن نسبت به سرویس‌های اشتراکی متفاوت است. کاربری که یک سرویس اختصاصی خریداری می‌کند، تمام پهنای باند سرویس مذکور فقط به او اختصاص می‌یابد. برای مثل کاربری که یک سرویس اختصاصی ۱۲۸Kbps (سرعت ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه) می‌خرد به دلیل اینکه این سرویس اختصاصی است، پهنای باند‌ آن در تمام طول شبانه‌‌روز همان سرعت ۱۲۸Kbps (سرعت ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه) خواهد بود.

تفاوت بین سرویس اینترنتی اختصاصی و اشتراکی

Ping چیست؟

پینگ در حقیقت یک نوع دستور می باشد که خبر از ارتباط بین دو نقطه می دهد. به بیانی دیگر می تواند این دو نقطه بین یک کامپیوتر و سایت باشد و یا بین دو کامپیوتر باشد. پینگ در درجه دوم میزان سرعت  ارسال بسته های اطلاعات از کامپیوتر اول به کامپیوتر دوم و سرعت و زمان برگشت بسته ها از کامپیوتر دوم به اول را اندازه گیری می‌کند.

 این چه ربطی به اینترنت و سرعت و سرویس دهی و کیفیت آن دارد؟ باید بدانیم که ما در اینترنت دائما در حال ارسال و دریافت بسته های اطلاعات مختلف هستیم. هرچه قدر این سرعت بیشتر باشد مطمعنا زودتر می توایم اطلاعات را دریافت و ارسال کنیم. و اما عدد پینگ چگونه باید باشد؟ هرچه سرعت در دریافت و ارسال اطلاعات بیشتر باشد عدد پینگ کوچکتر می شود. این عدد خود یکی از نشانه های کیفیت سرویس دهنده های اینترنتی می باشد . در ایران متاسفانه تعداد پینگ در بسیاری از سرویس دهنده بسیار بالاست. پینگ زیر 100 تقریبا مطلوب و پینگ زیر 40 عالی محسوب می شود.در کشور ایران کمتر به این موارد عالی برمیخوریم.

Pingچیست و چه کاربردی دارد؟مفهوم عدد پینگ

Jitter چیست؟

به زبان بسیار بسیار ساده Jitter تفاوت زمانی است که بسته اطلاعاتی ما از لحظه ارسال درشبکه تا زمان رسیدن به مقصد سپری می کند. یک مثال ساده تر می زنیم ، ببینید دو کامپیوتر چه در یک شبکه داخلی و چه در شبکه ای با ابعاد بسیار گسترده جهانی زمانی که می خواهند با هر وسیله ارتباطی اعم از Tablet ای Telephone یا حتی وب سایت با هم ارتباط برقرار کنند ، ارتباط آنها از طریق انتقال بسته های اطلاعاتی انجام می شود ، این بسته های اطلاعاتی برای اینکه از مبدا به مقصد برسند یک مدت زمان در شبکه باقی می مانند ، هر بسته اطلاعاتی حاوی یک Header و Footer و شماره است که به بسته قبلی و بعدی متصل شود ، به مدت زمانی که این بسته اطلاعاتی در شبکه باقی می ماند تا به مقصد برسد در اصطلاح Latency یا تاخیر گفته می شود .

اما همیشه بسته های اطلاعاتی ما پشت سر هم و به ترتیب در مقصد دریافت نمی شوند بلکه ممکن است بسته های اطلاعاتی بصورت پس و پیش به هم برسند و از طرفی ممکن است برخی از بسته های اطلاعاتی با تاخیر ۲۰ میلی ثانیه و برخی دیگر با تاخیر ۶۰ میلی ثانیه به مقصد برسند ، خوب این تاخیر در شبکه های عادی وجود دارد و هیچ مشکلی هم ایجاد نمی کند ، یعنی شما اگر در حال مشاهده یک خبر آنلاین هستید یا مطالعه می کنید برای شما ۲۰ میلی ثانیه و ۶۰ میلی ثانیه چندان تفاوتی ندارد و به راحتی می توانید مطالعه کنید.میزان جیتر در بهترین حالت ۱۳ و در بدترین حالت ۲۳۲ میلی ثانیه بوده است.

سرعت اینترنت خود را بسنجید!

شاتل که خود از جمله شرکت های ارائه خدمات اینترنتی در ایران است ، در وبسایت خود امکاناتی را برای کاربران فراهم آورده که بتوانند سرعت اینترنت خود را تست کنند. در هر کجای کشور که باشید ، صرف از نظر شرکتی که از خدمات اینترنتی آن بهره می برید ، می توانید از این وبسایت استفاده کنید. این خدمت ارائه شده توسط وبسایت شاتل از سرعت مناسبی برخوردار است . در پایان تست ، یک لینک که حاوی نتایج تست است در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

سعیدیگانه

سعیدیگانه

گیک و بنیان‌گذار و سردبیر وبسایت گیک تیوب | بلاگر و یه مهندس نرم افزار با هوشی متوسط که عاشق دنیای تکنولوژیه, کتاب زیاد میخونه, فعال حوزه تکنولوژیه, دوست داره به دیگران کمک کنه و درحال پرداخت سهمش از توسعه جامعشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا