کسب و کار ها در پسا کرونا | آیا مهاجرت کسب و کار های خرد به بستر وب رخ میدهد؟

این نوشته شامل آموزش ویدیویی است. برای مشاهده vpn خودتون رو روشن کنید

برای مشاهده ویدیو در یوتوب لطفا VPN خود را روشن کنید

geektube.ir-kasb-kar

 

چند صباح دیگر وارد 2022 میلادی خواهیم شد و پاندمی کرونا در دو سال گذشته به سان کاتالیزوری قوی باعث تسهیل هرچه بیشتر رشد کسب و کار ها بخصوص فروشگاه های اینترنتی در سراسر جهان شد بطوریکه طبق آمار های رسمی شرکت های سرآمد در این حوزه، طی دو سال اخیر کاربران و خریداران این این پلتفرم ها رشد اعجاب انگیزی داشته اند.

پاندمی مخوف کرونا سرآغاز تغییرات بنیادین در بازار های سنتی گردید و کسب و کار ها و خرده فروشی ها که سهم 97 % از گردش مالی در ایران را در دست داشتند با بحران بی سابقه ایی مواجه شدند و قرنطینه های پیاپی و موج های سهمگین کرونا یکی پس از دیگری علاوه بر رنگ بندی شهر ها ، حال و روز کسب و کار های خرد و کلان کشور را به رنگ قرمز تیره و سیاه تبدیل میکردند و چک های پاس نشده و مشکلات متعدد بر پیکره کسب و کار های کشور چهار نعل میتاختند و مجال نفس کشیدن به صاحبان کسب و کار ها را نمیدادند;

این موضوع باعث گردید که کسب و کار ها به تکاپو افتاده و حجم بزرگی از محصولاتی که حتی در سال 2021 میلادی بصورت کاملا افلاین و سنتی در کشور به فروش میرسیدند به یک باره به فروشگاه های ریز و درشت آنلاین راه یابند تا شاید مبدل به کور سوی امیدی شوند و از برشکستگی و فروپاشی کسب و کارها جلوگیری نمایند.

با وجود خبر های امیدوار کننده از میزان عفونت زایی خفیف جهش اومیکرون و فروکش کردن تب کرونا در کشور و جهان، به واسطه مقرون به صرفه بودن و افزایش سرعت فروش و دردسر کمتر و راحتی بیشتر و مزایای کم نظیری همچون اتوماسیون سازی فرایند ها و خرید مشتری بدون نیاز به حضور فروشنده در تمام ساعات شبانه روز و روز های هفته که مفهوم تعطیلی مغازه و فعالیت را از بین برده و … ، بعید به نظر میرسد که فروشندگان سنتی که به بستر انلاین مهاجرت کرده اند، قید این بازار بزرگ و فرصت های مضاعف آن را زده و به همان سیستم سنتی برگردند و تجربه استفاده از مارکت پلیس ها و یا ایجاد وبسایت ها برای فروش محصولات به ذائقه آن ها خوش آمده و بسیاری از آنان چنانچه خدمات مناسبی دریافت کنند حاضرند در بستر وب فعالیت موازی خود را  همراه با فعالیت های سنتی خویش انجام دهند.

امروزه شاهد هستیم که حتی سنتی ترین بخش های بازار افلاین هم رغبت و میل به اینترنت و فعالیت بر بستر آن دارند و هیچکدام از آنها دوست ندارند که بازار اینترنت را از دست بدهند. اجازه دهید با یک مثال توضیح دهم :

فرض کنید که شما یک فروشگاه در بهترین نقطه بازار در یک شهر کوچک با صد هزار نفر جمعیت دارید و محصولاتی که در آن به فروش میرسانید برای تمامی اقشار جامعه مناسب است و تمام افراد جامعه امکان خرید از فروشگاه شما را دارند.

روی کاغذ شما یک بازار با حجم نهایت 100 هزار مشتری را برای خود متصور هستید که در واقعیت چنین نیست و فرض میکنیم که روزانه در بهترین حالت فقط 25 % جامعه به بازار عزیمت میکنند و قصد خرید دارند و از این بیست و پنج هزار نفر، 30 % آنها از مقابل مغازه شما عبور خواهند کرد که میشود 7500 نفر و از آن جمعیت، 10% آنها در بهترین حالت به فروشگاه شما مراجعه میکنند که میشود 750 نفر و از آن جمعیت هم 10% خرید کنند که روزانه شما در بهترین حالت به میزان 75 خریدار خواهید داشت که  برای یک کسب و کار افلاین میزان قابل قبولیست.

این برای یک فروشگاه با جای کاملا مناسب و در معرض دید و با دسترسی بالا متصور است. در واقعیت تعداد اندکی از فروشگاه ها بهترین مراکز در میان بازار و مناطق پر طردد را در اختیار دارند و جمعیت بسیار زیادی از کسب و کار ها در سطح شهر ها پخش شده اند.

اجازه دهید مزیت داشتن وبسایت را با همان سناریو بالا شرح دهم :

شما با ایجاد کسب و کار بر پایه وب و فعالیت هدفمند بطور بلقوه بجای صد هزار نفر، 60 میلیون نفر مشتری بلقوه خواهید داشت که شانس خرید از شما را روی کاغذ دارند و میتوانند به فروشگاه انلاین شما مراجعه کنند، در حالی که در سناریو افلاین نهایتا تمام افراد حاضر در شهر شما از وجود شما اطلاع خواهند داشت و میتوانند از شما خرید کنند و حتی جمعیت شهرستان همسایه شما هم از وجود شما بی اطلاع است.

با شرایط برابر با سناریو اول در نظر بگیریم که 25 % مشتریان بلقوه در روز انلاین خواهند بود که برای جمعیت 60 میلیونی کشور که به اینترنت دسترسی دائمی دارند و کاربر اینترنت هستند میشود 15 میلیون نفر، و از این تعداد 30% آنها محصولات شما را در گوگل و یا سایر راه های جذب مشتری مثل شبکه های اجتماعی،پیامک ماکتینگ، ایمیل مارکتینگ، همکاری در فروش و …. ببینند که میشود 4.5 میلیون نفر و از این مقدار 10% آنها به وبسایت شما مراجعه کنند که میشود 450 هزار نفر و از آن نفرات هم تنها 10% از شما خرید کنند که میشود بالغ بر 45000 خرید موفق.

قضاوت با شماست و خودتان تصمیم بگیرید که ایا فعالیت بر بستر وب سود آور هست یا خیر.

البته ناگفته نماند که برای رسیدن به این حجم از ترافیک هم باید هزینه های قابل توجهی کرد و هزینه های آن به نسبت کسب و کار افلاین بالاتر است اما با فروش عالی که رخ میدهد این هزینه قابل قبول است .

امروزه بخش بزرگی از کسب و کار ها بر بستر پلتفرم های شبکه های اجتماعی همانند اینستاگرام فعالیت میکنند و به دلیل اینکه ریسک حضور و فعالیت ها در این پلتفرم ها بالاست و تضمینی به جهت پایداری دسترسی و علاقه کاربران به ادامه فعالیت در این پلتفرم ها وجود ندارد کما اینکه شبکه های اجتماعی بسیاری به وجود آمده و بعد از مدتی با پیدایش یک نسخه بهتر و جذاب تر برای کاربران از بین رفته اند، رویکرد عاقلانه آنست که مدیران کسب و کار ها، کسب و کار خود را روی آب بنا نکنند، سرمایه گذاری تنها به روی شبکه های اجتماعی شبیه ساختن خانه برفیست که مدتی پابرجاست اما در نهایت با تغییر شرایط به راحتی از بین میرود; به همین دلیل قوه عاقله کسب و کار ها در صدد ایجاد کسب و کار خود روی وب هستند چرا که شبکه های اجتماعی یکی پس از دیگری میایند و میروند اما این وبسایت است که میماند و ریسک فعالیت در آن بشدت کمتر از اکانت هاییست که از نظر قانونی متعلق به پلتفرم است و در صورت حذف شدن آن دست صاحب پیج به جایی بند نیست .

توصیه بنده اینست که کسب و کار خودتان را روی وب بنا نهاده و از کلیه پلتفرم ها به جهت کانال های انتقال مشتری به وبسایت و تبلیغات و توسعه کسب و کار خود استفاده نمایید نه بعنوان محل اصلی فعالیت و اینگونه یک ترافیک پایدار و مشتری وفادار به خود را کسب کرده و همچنین فرایند فروش خود را مکانیزه میکنید و هر زمانی از شبانه روز مشتری شما با خیال راحت و بدون نیاز به فرایند های دستی مثل چت کردن و گرفتن شماره کارت و کارت به کارت و … به صورت اتوماتیک خرید خود را انجام میدهد.

موارد بالا را توضیح دادم که بگویم به زودی شاهد گسترش هرچه بیشتر فضای وب فارسی خواهیم بود و شکاف بزرگی در بین حجم بازار انلاین ایران به نسبت کشور های توسعه یافته وجود دارد بطوریکه در کشور های توسعه یافته همانند انگلستان، سهم بازار انلاین 40 % است و با توجه به سهم ناچیز 3 % بازار انلاین در کشور، پتانسیل زیادی در جهت ورود به بازار وجود دارد.

در آخر اینکه آینده متعلق به اینترنت است و کسب و کار های افلاین روز به روز در حال از دست دادن مزیت های رقابتی خود در مقابل آنلاین شاپ ها هستند و به زودی شاهد خواهیم بود که کسب و کار هایی که نتوانند شعبه دیجیتالی از خود داشته باشند ، از گردونه رقابت ها حذف خواهند شد و بقا در آینده به میزان هوش و ذکاوت مدیرهای آنهاست که تصمیم بگیرند همسو با توسعه تکنولوژی حرکت کنند و از تکنولوژی در کسب و کار خود بهره بگیرند و یا کم کم کمرنگ شوند و بازار خود را از دست بدهند.

خیلی متشکر از اینکه این مقاله رو مطالعه کردین . خوشحال میشم شما هم تحلیل خودتون از آینده کسب و کار هارو کامنت کنید و همچنین مثل همیشه راه های ارتباطی خودم رو در ادامه معرفی میکنم و خوشحال میشم که منو در پلتفرم های زیر دنبال کنید.

 

سایر وبسایت های من :

Bestbuyplus.ir

Top5best.ir

شبکه های اجتماعی من :

یوتیوب سعید یگانه

توییتر سعید یگانه

اینستاگرام سعید یگانه

سعیدیگانه

سعیدیگانه

گیک و بنیان‌گذار و سردبیر وبسایت گیک تیوب | بلاگر و یه مهندس نرم افزار با هوشی متوسط که عاشق دنیای تکنولوژیه, کتاب زیاد میخونه, فعال حوزه تکنولوژیه, دوست داره به دیگران کمک کنه و درحال پرداخت سهمش از توسعه جامعشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا