معرفی ISP, بهترین ISP ایران کدام است؟

این نوشته شامل آموزش ویدیویی است. برای مشاهده vpn خودتون رو روشن کنید

برای مشاهده ویدیو در یوتوب لطفا VPN خود را روشن کنید

ISP چیست؟
ISP

ISP چیست؟

ISP(مخفف Internet Service Provider) یا ارائه دهنده خدمات اینترنتی سازمان یا شرکتی است که واسط میان کاربران و اینترنت است. این شرکت‌ها از خطوط ارتباطی پرسرعت برای دریافت حجم بالای اطلاعات اینترنت و فرستادن داده‌های ارسالی کاربران به سرورها بهره می‌برند . در واقع ISPها شرکت هایی هستند که به کاربران خدمات اتصال به اینترنت و استفاده از آن را می‌دهند و در ازای این خدمات هزینه ای دریافت می‌کنند.

ISP چیست؟

 انواع ISP

ISP بین المللی (International):
در بالاترین سطح ISP ، ISP های بین المللی قرار دارند که کشور ها را به هم متصل می کنند.مهمترين آنها در لندن ، كاليفرنيا ، قاهره و ملبورن و شارجه قرار دارد .

ISP ملی(National):
ISP های ملی شبكه هاي اصلي هستند كه توسط سازمان ملي مخابرات كشورها نگهداري مي شوند . براي برقراري ارتباط بين كاربران اين شبكه به وسيله ايستگاه ها سوئيچ پيچيده اي به نام NAP كه به نقاط دستيابي به شبكه موسوم است ، متصل مي شوند . از سال 2000 به بعد بعضي از شبكه هاي ISP ملي از طريق دستگاه هاي سوئيچينگي به نام PP  به هم وصل می‌شوند كه نرخ تبادل اطلاعات بالايي دارند و تا 600 مگابيت بر ثانيه در هر خط عمل ميكنند.

ISP منطقه ای(Regional):

ISP های کوچکی هستند که به یک یا چند ISPملی متصل می شوند. این ها در سطح سوم قرار دارند که نرخ تبادل اطلاعات آنها 400 مگابايت بر ثانيه است.

ISP محلی(Local):
ISPهای محلی مستقیما به کاربران نهایی سرویس می دهند.ISPهای محلی می توانند به ISP های منطقه ای یا مستقیما به ملی متصل باشند.

شماتیک برقراری ارتباط در isp

خدمات ISP

  • ثبت دامنه (Domain Registration )
  • میزبانی (Hosting)
  • طراحی وب‌سایت (Web Design)
  • اتصال به اینترنت (Internet Connection)
  • سرویس دهنده ایمیل و…
  • ارائه سرویس های Voice
خدمات ISP

ISP چگونه کاربر را به اینترنت وصل می‌كند؟

اتصال كاربران به اینترنت می‌تواند به روش های مختلفی توسط ISPها انجام شود:

خطوط تلفن ( Dial Up ) از يك مودم ( Dial Up )و يك خط تلفن استاندارد براي ارتباط دادن كامپيوتر شما به اينترنت بهره ميگيرد. در بسياري از كامپيوترها يك مودم ( Dial Up) نصب شده است.

خطوط اینترنت اختصاصی ( Digital Subscriber Line) DSL:   ( DSL) انواع مختلفی دارد :

 Asymmetric Digital Subscriber Line)ADSL) : به معنی خط اشتراک نامتقارن است. در این روش كه در ایران به خطوط اینترنت پرسرعت شهرت دارد. این روش بدون ایجاد خط جدید و با استفاده از پهنای باند استفاده نشده خط تلفن ارایه می شود. این خطوط پرسرعت با نصب تجهیزاتی در مرکز تلفن کاربران و از سویی نصب مودم خاص در محل استقرار کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

High Data Rate Digital Subscriber Line) HDSL) : در این روش شما به وسیله یك خط اختصاصی (Leased Line) به ISP وصل می‌شوید. معمولاً بسته به فاصله شما تا ISP مورد نظر، مقاومت این خط اختصاصی كم و زیاد می‌شود. با كم و زیاد شدن مقاومت این خط، میزان اینترنت قابل بهره‌گیری از این خط كم و زیاد می‌شود. این روش معمولاً برای اتصال ISPهای كوچك‌تر به ISPهای بزرگ‌تر و یا مراكز اداری كه نیاز به اینترنت اختصاصی و پرسرعت دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اتصال بی‌سیم (Wireless ) :در این روش محیط انتقال (Media) هوا خواهد بود. برخلاف 3 روش قبل كه محیط انتقال سیم مسی بود. در واقع این تنها فرق بین روش Wireless و xDSL است.

ماهواره ( Satellite): با داشتن یك آنتن ماهواره و لوازم جانبی مورد نیاز، می‌توان از طریق ماهواره‌هایی كه هم‌سرعت زمین حركت می‌كنند، به هر نقطه از دنیا وصل شد.

فیبر نوری ( Fiber Optic):با توجه به سرعت بالای نور و قابلیت فیبرهای نوری در جابه‌جایی نور از جایی به جای دیگر و بهره‌گیری از فركانس نور به عنوان حامل (Carrier) اطلاعات مورد نظر، از فیبرنوری به عنوان یكی از راه‌های فوق‌العاده پرسرعت (سرعت‌های بالای 100 Mbps و1 Gbps) به اینترنت استفاده می‌شود.

ISP چگونه کاربر را به اینترنت وصل می‌كند؟

تجهیزات ISP

شرکت های  ISP بر اساس  تعداد کاربرانی که دارند می‌توانند از یک مراکز کوچک چند نفره تا یک شرکت بزرگ چند ده نفره را تشکیل دهند. تجهیزات استفاده‌شده در این شرکت ها نیز می‌تواند متناسب با کاربران خود تغییر کند. این تجهیزات شامل موارد زیر می شود:

  • Modem

مئل های مختلفی از مودم را شامل می شود که شامل مودم‌های داخلی و اکسترنال بوده و برای دستیابی به اینترنت توسط کاربران از آن‌ها استفاده می شود.

  • Multi Port

دستگاهی که شامل تعدادی پورت ورودی و خروجی شبکه بوده و هرکدام از این پورت‌ها می‌توانند به یک مودم و یا دستگاه متصل شوند. مولتی پورت‌ها انواع گوناگون 8، 16 و 32 پورت و یا بیشتر دارند.

  • Server

سرورها کامپیوترهایی هستند که وظیفه ارائه اینترنت به کاربران و مدیریت مشتریان خود را بر عهده‌دارند. یکی از مهم‌ترین تجهیزات  ISP درواقع سرورها هستند.

  • Hub

دستگاه هایی است که برای اتصال دستگاه ها با یکدیگر استفاده می شود. مدل‌های پیشرفته Hub ها سوئیچ ها هستند که وظیفه مدیریت و ارتباط بین خطوط اینترنت و سرور و دیگر بخش ها را بر عهده‌دارند.

  • Gateway

با استفاده از این دستگاه می‌توانند اتصال بین دو شبکه بزرگ را فراهم کنند. در اینجا یک GateWay می‌تواند ارتباط یک شهر را با ISP اصلی و بزرگ‌تر برقرار کند.

  • Router

دستگاه هایی هستند شبیه به GateWay ها با این تفاوت که مسیر رسیدن به شبکه‌ها در روتر ها تعریف می شود. در روتر ها هر وسیله و ابزاری که به اینترنت وصل شود دارای کی مسیر مشخص شده و توسط روتر می‌تواند به یک شبکه وسیع بزرگ‌تر متصل شود. روتر ها نیز یکی از مهم‌ترین تجهیزات ISP می‌باشند.

  • Dish

برای دریافت و ارسال اینترنت از طریق امواج بی‌سیم و ماهواره‌ای از Dish استفاده می شود.

 بر اساس نوع کار شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت این تجهیزات می‌تواند خیلی بیشتر از این موارد باشد.

بهترین ISP کدام است؟!

برای انتخاب یک ISP باید پارامترهای مختلفی را بررسی کنیم :
▪ امنیت :
آیا ISP انتخابی از رویکردهای مناسب امنیتی برای حفظ اطلاعات استفاده می کند ؟ آیا از رمزنگاری و SSL به برای حفظ اطلاعات ارسالی شما مثل نام و رمز عبور استفاده می کند؟


▪ محرمانگی :
آیا مرکز ارایه خدمات اینترنتی ISP انتخابی دارای یک سیاست تعریف شده در خصوص رعایت حریم خصوصی کاربران است ؟ آیا خیال شما از این بابت راحت است که چه افرادی به اطلاعات شما دستیابی دارند ؟ نحوه برخورد و استفاده آنان از اطلاعات به چه صورت است ؟


▪ قیمت :
آیا قیمت ارائه خدمات توسط ISP قابل قبول است ؟ آیا قیمت ارائه شده با توجه به تعداد و نوع سرویس های ارائه شده، منطقی است؟ آیا به منظور دریافت خدمات ارزان تر ، از کیفیت و امنیت چشم پوشی می نمائید ؟


▪ سرویس ها :
آیا مرکز ارایه خدمات اینترنتی ISP انتخابی سرویس های مورد نظر شما را ارائه می‌کند؟ آیا سرویس های ارائه شده تامین کننده نیاز شما می باشند ؟ آیا پشتیبانی لازم به منظور ارائه سرویس ها در اختیار شما قرار داده شده است ؟


▪ پشتیبانی کاربران :
آیا مرکز ارایه خدمات اینترنتی ISP انتخابی دارای بخش پشتیبانی کاربران است ؟ نحوه برخورد پرسنل بخش پشتیبانی چگونه است؟ آیا آنان دارای اطلاعات لازم به منظور پاسخگویی به سوالات شما می باشند ؟


▪ سرعت :
سرعت اتصال ISP انتخابی به اینترنت چگونه است ؟ آیا این سرعت به منظور دستیابی شما به ایمیل ها و استفاده از وب کافی است؟


▪ کیفیت ارائه خدمات :
آیا ISP انتخابی دارای عملکردی مثبت در کارنامه فعالیت خود است و کاربرانی که قبلا از خدمات آنان استفاده می‌کردند ، از کیفیت ارائه خدمات راضی بودند؟

بهترین ISP ایران کدام است؟

در ایران شرکت های زیادی به‌عنوان  ISP فعالیت دارند. اما تمام ISP های موجود در ایران زیر نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند. این شرکت به‌عنوان شرکت مادر تخصصی درزمینهٔ ارائه اینترنت به‌تمامی نقاط کشور ایران فعالیت می‌کند.ویژگی‌های بهترین ISP ایران شامل اینترنت با سرعت خوب، کیفیت بالا، خدمات پس از فروش مناسب، پشتیبانی 24 ساعته، سرعت دانلود بالا، پینگ مناسب و قیمت مناسب می‌باشد.

کدام شرکت در ایران بهترین است؟

شرکت های زیر را می‌توان به عنوان نمونه ای ازISP ایران معرفی کرد:

سعیدیگانه

سعیدیگانه

گیک و بنیان‌گذار و سردبیر وبسایت گیک تیوب | بلاگر و یه مهندس نرم افزار با هوشی متوسط که عاشق دنیای تکنولوژیه, کتاب زیاد میخونه, فعال حوزه تکنولوژیه, دوست داره به دیگران کمک کنه و درحال پرداخت سهمش از توسعه جامعشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا