صفر تا صد در مورد یوتیوب : کسب درامد دلاری از یوتیوب و چالش های آن + راه حل عملی حل مشکلات

این نوشته شامل آموزش ویدیویی است. برای مشاهده vpn خودتون رو روشن کنید

برای مشاهده ویدیو در یوتوب لطفا VPN خود را روشن کنید

geektube.ir-youtube-incoming

در این مقاله به کسب درامد دلاری از یوتیوب و چالش های بر سر راه کسب درامد از youtube از جمله نحوه مانتایز کردن کانال در یوتیوب ، نداشتن حساب گوگل ادسنس برای دریافت درامد یوتیوب و نحوه تولید محتوا در youtube و قوانین کپی رایت در یوتوب پرداختم که اگه حوصله مطالعه متن رو نداری میتونی ویدیو رو مشاهده کنی هر اطلاعاتی که لازم باشه در ویدیو ارائه شده.

هم وطنان عزیزم سلام به احتمال خیلی خیلی زیاد داری نوشته من رو در زمانی میخونی که در کشور زیبا و پهناور و کهن قدمت اما پر مشکل (اونم از نوع اقتصادیش) ایران حضور داری.

دراین مدت کوتاهی که وقتتو بهم هدیه دادی می خوام در مورد یک راهی برای بهتر شدن وضعیت زندگیت باهات صحبت کنم به قول خواجه عبدالله انصاری که میگه الهی بینایی ده که در چاه نیفتیم می‌خواهم راه امیدی رو بهت معرفی کنم که که شاید گره ای از کار بگشاید اما همه بهتر میدونیم که کار خوبه خدا درست کنه سلطان محمود خرکیه.خلاصه از خر شیطون هجو گوی پایین بیام و برم رو بن‌مایه کار اصل مطلب رو بهتون بگم.

 هدفم از نوشتن این متن این بود که همین الان وسط قطعی برق و توی گرما زیر کولر خاموش نشسته بودم که فکر کردم تو که ادعات میشه همیشه هرچی رو که میدونی با بقیه شریک میشی پس چرا تا الان نیومدی چهار کلوم در مورد درآمد زایی اونم از نوع دلاریش صحبت کنی!
راستشو که بخواین این فکر کردن به اینکه دلاری پول دربیاری لذتش بیشترنباشه اما قطعاً کمتراز کیف و لذتی که ملت بعد از گل خداداد عزیزی در حماسه ملبورن و باز کردن دروازه مارک بوسنیچ بردن نیست.

بخوای فکرشو بکنی میتونی با گذاشتن انرژی که واسه بقیه کارها میذاری و یکم استمرار، ده برابر الان پول تو جیبت باشه و کلی آرزو رو باهاش تبدیل به خاطر کنی. واسه من که جذابه شما رو نمیدونم.

 اینجا تا به اینجا یه مقدمه کوتاهی بود که واستون روضه سرایی کردم اما خب اون حرف اصلی که در مورد کسب درامد دلاری از یوتیوب هستش رو میتونید از اینجا به بعد بخونید.

همه چیز در مورد درامد زایی از یوتیوب

یه راست برم سر اصل مطلب، جونم واستون بگه که یوتیوب یک سرویس از پادشاه فناوری دنیا گوگل هستش که تقریباً ۱۵ سالی از شکلگیری و بلوغش میگذره و مردم میرن توش ویدیو آپلود می کننن.  همه جور ویدئویی هم توش پیدا میشه از آموزش تا ویدئوکست بگیر تا اخبارو سیاست و موزیک و ورزش و غیره وجود دارد و بقول معرف از شیر مرغ تا جون آدمیزاد اینجا پیدا میشه خلاصه.
اجازه بدید برم تودل آمار که یکم بهتر بتونیم با هم درک کنیم که یوتیوب تا چه حدی میتونه خفن باشه و چقدر بزرگ  هستش.

آمار و ارقام youtube

 یوتیوب حدوداً دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد که حداقل توی ماه، یکبار به یوتیوب سرمیزنن و فعالیت دارن و ویدیو میبینن.

در سال ۲۰۱۹ کاربرای یوتیوب روزانه بیشتراز یک میلیارد ساعت ویدئو تماشا می کردن.

 درهردقیقه توی سال ۲۰۱۹ بیشتر از ۵۰۰ ساعت ویدئو توی یوتیوب آپلود میشده.

 یوتیوب بعد از خود سرچ انجین گوگل،دومین موتور جستجوی محبوب تو دنیاست با این تفاوت که توی نتایجش فقط ویدئو وجود دارد و روزانه بیشتراز یک میلیارد ویدیو رو به کاربران نمایش میده.

 اینها تنها چند آمار سرانگشتی از عظمت یوتیوب بود که خواستم واستون بگم و هدفم از گفتنش این بود که درک کنیم که با چی سروکار داریم حالا این همه حرف زدم که تهش به این برسم که یک خبر خوب دارم واستون.

خبر خوب در مورد درامد دلاری در یوتوب:

اما خبر خوب چیه؟

خبرخوب اینه که یوتیوب یک پلتفرم بین المللیه که با فعالیت توش میتونی پول در بیاری اونم از نوع دلاری حالا چطوریشو الان بهت میگم.

 یوتیوب یک سیستم درآمد زایی به اسم  monetizationداره که به ازای نمایش تبلیغات روی ویدئوی شما درصدی ازاون پولی که از تبلیغ دهنده گرفته رو به شما پرداخت میکنه.

خب تا اینجای کار نیمه پر لیوان رو دیدیم اما این همه چیز نیست وهمه چیز به همین خوشمزگی که من میگم نیست واقعیتش. اگه به عنوان یک یوتیوبرایرانی اگه قصد فعالیت در یوتیوب رو داشته باشی کلی چالش روبروته که من در ادامه واستون بزرگترین چالش هاشو میگم.

چالش های درامد دلاری در یوتیوب:

چالش های عجیب و غریبی برای ما ایرانیا برای کسب درامد دلاری در یوتیوب وجود داره که من در ادامه به بعضی از بزرگترین چالش های درامد از youtube اشاره میکنم:

نحوه مانتایز کردن کانال در یوتیوب:

مانتایز کردن‌کانال به معنی اینه که شما کانالتون رو اونقدر بزرگ کنید که به درآمد برسید.  یوتیوب یکسری پیش شرط برای تبدیل کانال شما به کانال مانتایز شده وضع کرده که برای رسیدن به درآمد حتماً باید این شرط ها رو برآورده کنید.

 ‌شرط‌های رسیدن به درآمد یوتیوب :

1-  کانال حداقل باید ۱۰۰ سابسکرایبرداشته باشه.

2- درمجموع در یک سال منتهی به روزویدیوهای کانال حداقل ۴۰۰۰ ساعت بازدید گرفته باشن.

 بزارید شرط دوم رو یکم بیشتربراتون توضیح بدم. فکر کنید یک کانال یوتیوب ساختین و فقط یک ویدئو ۶۰ دقیقه ای رو در تاریخ 12 خرداد 1399 آپلود کردین و الان سیزدهم خرداد ۱۴۰۰ هستش و توی همون روزی که ویدیو رو منتشر کردین 3950 نفر اومدن کل ویدیوتونو دیدن.
شرط به درآمد رسیدن کانال شما اینکه اولاً هزارتا عضوبگیرید این هزار تا عوض شرط زمانی خاصی نداره اما شرط دوم که همون ۴ هزار ساعت  بازدید ویدیو هستش شرط زمانی داره یعنی اینکه شما باید حتماً در طی ۳۶۵ روز به این آمار برسید. حالا فرض کنید که ۳۹۵۰ ساعت  بازدید رو در تاریخ ۱۲ خرداد 1399 یعنی همون روزی که ویدیو رو منتشر کردین گرفته باشین اما از همون روز تا الان که ۳۶۶ روز بعد هستش نتونسته باشین که ۵۰ ساعت بازدید کسب کرده باشید تا اون پیش شرط لازم رو داشته باشید و مثلاً تو این مدت ۳۰ ساعت بازدید کسب کرده باشید.

اگه هنوزمتوجه موضوع نشده باشید، الان منتظرهستید که ۲۰ ساعت دیگه ویدئوتون بازدید بگیره تا بتونید به درآمدزایی برسید.

اما نکته ای که وجود داره اینه که شما ۳۹۵۰ ساعت از بازدید هایی که دریافت کردید متعلق به ۳۶۶ روز قبل هستش و چون نتونستید در یک سال اخیر به  شرط ۴ هزار ساعت بازدید برسید در نتیجه تنها الان ۳۰ ساعت بازدید برای شما محاسبه می شه (اون بازدید هایی که کمتر از 365 روز گذشته باشه از جذبشون)  و این ۳۹۵۰ ساعت  اثر خودش رو از دست داده چراکه  در بازه زمانی یک سال اخیر قرارنداره وهمین روال تکرار می شود تا زمانی که شما بتونید در حداکثر ۳۶۵ روز گذشته  به ۴ هزار ساعت بازدید برسید.

محدودیت زمانی رسیدن به 4000 ساعت بازدید در یوتیوب :

همونطور که گفتم بازدیدهایی که متعلق به بیش از یک سال قبل هست در سیستم محاسبه نمیشه خودمونیشو بخوام بگم اینه که باید توی یک سال اونقدرمحتوای جذاب تولید کرده باشید که بتونید درمجموع ۴ هزار ساعت بازدید رو دریافت کنید یعنی اگر یک ویدئوی یک ساعته دارید تنها کافیه که چهار هزار نفر تمام این ویدئو رو مشاهده کنن و یا ۸۰۰۰ نفر به طور میانگین بیشتراز نیم ساعت ازاین ویدئو رو مشاهده کنن تا بتونید پیش شرط یوتیوب برای به درآمد رسیدن کانال تونو کسب کنید.

نداشتن حساب گوگل ادسنس برای دریافت درامد یوتیوب :

دریوتیوب مکانیزم پرداخت درآمد شما بدین صورته که برای کسب درامد دلاری از یوتیوب باید یک حساب تایید شده google adsens داشته باشید و برای ساختن این حساب هم حتماً باید لوکیشن خودتون رو خارج از ایران ثبت کرده باشید چرا که ایران در تحریم هستش و اصولاً همچین سرویسی به ما ایرانی ها از طرف گوگل ارائه نمیشه.

راه حل مشکل نداشتن حساب ادسنس گوگل برای دریافت درامد یوتیوب:

راه حل اول: باید یه فرد مطمئن که در خارج کشور سکونت داره رو پیدا کنید و از اون درخواست کنید که اکانت ‌گوگل ادسنس با مشخصات خودش بسازه و این موضوع خودش هم چالش داره چرا اینکه هم پول درامد از یوتیوب به حساب این فرد واریز میشه و تبدیلش به ریال یکم دردسر داره و هم اینکه اگر درآمدتون بالا باشه چون به حساب این فرد درآمد شما واریز میشه اون مبلغ ممکنه باعث بشه معافیت‌های مالیاتی برای اون فرد کاهش پیدا کنه چرا که در خیلی از کشورهای توسعه یافته دنیا شهروندان با توجه به میزان درآمد شون مالیات پرداخت میکنن وهرچقدرفرد درآمد بیشتری داشته باشه باید مالیات بیشتری رو هم پرداخت کنه و برای افرادی که درآمدهاشون کمتر ازیه عدد  مشخصی در ماه هستش، مالیات های مختلفی در نظر گرفته نمیشه و این نوع افراد ازطرف دولت حمایت می شن ومالیات پرداخت نمی کنن به همین دلیل برای خیلی از افراد به صرفه نیست که معافیت مالیاتی خودشون رو به خاطر درآمد شما از بین ببرن.

 پس یا باید با اون فردی که در خارج از کشورهست توافق کنین و یا به فکرراه حل دوم باشید.

راه حل اول:

باید یه فرد مطمئن که در خارج کشور سکونت داره رو پیدا کنید و از اون درخواست کنید که اکانت ‌گوگل ادسنس با مشخصات خودش بسازه و کسب درامد دلاری از یوتیوب داشته باشید.

این موضوع خودش هم چالش داره چرا اینکه هم پول به حساب این فرد واریز میشه و تبدیلش به ریال یکم دردسر داره و هم اینکه اگر درآمدتون بالا باشه چون به حساب این فرد درآمد شما واریز میشه اون مبلغ ممکنه باعث بشه معافیت‌های مالیاتی برای اون فرد کاهش پیدا کنه چرا که در خیلی از کشورهای توسعه یافته دنیا شهروندان با توجه به میزان درآمد شون مالیات پرداخت میکنن وهرچقدرفرد درآمد بیشتری داشته باشه باید مالیات بیشتری رو هم پرداخت کنه و برای افرادی که درآمدهاشون کمتر ازیه عدد  مشخصی در ماه هستش، مالیات های مختلفی در نظر گرفته نمیشه و این نوع افراد ازطرف دولت حمایت می شن ومالیات پرداخت نمی کنن به همین دلیل برای خیلی از افراد به صرفه نیست که معافیت مالیاتی خودشون رو به خاطر درآمد شما از بین ببرن.

 پس یا باید با اون فردی که در خارج از کشورهست توافق کنین و یا به فکرراه حل دوم باشید.

راه حل دوم :

راه حل دوم اینه که در بعضی از کمپانی هایی عضو بشین که خودشون براتون این مراحل را انجام میدن اما در عوض ازتون سهم می‌خوان و قراردادشونم بلندمدته یعنی باید قرارداد ببندید که تا مثلاً ۵ سال آینده میزان ۴۵ درصد از درآمد شما رو برداشت کنند و مابقی اون رو براتون واریز کنن. در واقع با این کاروبستن قرارداد شما به نوعی یکی از کانال های زیر مجموعه این شرکت ها محسوب می شید که شرکت کار درآمدزایی شما و مشکلات مربوط به پرداخت رو حل میکنه و درعوض از شما سهم میخواد که با توجه به هزینه های دیگری که وجود داره این راه زیاد به صرفه نیست و پیشنهاد من استفاده از راه حل اول و پیدا کردن دوست و آشنایی درخارج از کشور جهت ثبت اطلاعات و دریافت درآمد شما از یوتیوبه.

نحوه تولید محتوا در youtube و قوانین کپی رایت در یوتوب :

خیالتون رو راحت کنم; برای پول دراوردن توی یوتیوب باید خودتون خالق محتوا باشید وگرنه، اگر قصد دارید که محتوایی که دیگران تولید کردند رو در کانالتون منتشرکنید باید خدمتتون عرض کنم که یوتیوب قویترین وهوشمندترین سیستم تشخیص کپی رایت دنیا رو در اختیار داره که به راحتی تشخیص میده که این ویدئویی که شما منتشر کردید آیا متعلق به خودتونه یا از کانال دیگری و یا فرد دیگه ای برداشته شده و در کانال شما مورد استفاده قرار گرفته.

 در صورتی که هوش مصنوعی یوتیوب بفهمه که ویدئوی شما متعلق به خود شما نیست واز جای دیگری برداشته شده به صاحب اصلی محتوا پیغامی ارسال میکنه با این مضمون که ویدئوی شما در کانال دیگری منتشر شده. حالا  صاحب اصلی محتوا سه گزینه در اختیارشه که میتونه هرکدومشون رو که میخواد انتخاب کنه.

گزینه های صاحب اصلی محتوا در مقابل با دزدیده شدن محتوایش در یوتیوب :

 گزینه ۱:  هیچ کاری انجام نده.

گزینه 2: اجازه بده که ویدئو در کانال شما باشه اما یوتیوب درآمد حاصل از بازدید هایی که در کانال شما روی اون ویدئو گرفته میشه رو به صاحب اصلی اون پرداخت میکنه در واقع از نظر گوگل و یوتیوب تنها صاحب یک ویدیو مجاز به دریافت درآمد تبلیغات روی اون ویدیو هستش و تمام درامدی که در کانال شما روی اون ویدیو خاص کسب میشه رو به صاحب اصلی اون پراخت میکنه.

گزینه 3 : صاحب اصلی محتوا میتونه درخواست کپی‌رایت استریک بزنه و یوتیوب ویدیوی شما را حذف می کنه و بهتون یک اخطار کپی رایت میده. اخطار کپی رایت تا ۹۰ روز باقی میمونه و در صورتی که در طی این مدت دو اخطار مشابه دریافت کنید کل کانال شما حذف میشه پس توصیه می کنم که اگه  قصد درآمدزایی از یوتیوب دارید حتماً به فکر تولید محتوای جذاب باشید نه کپی برداری از ویدئویی دیگران که خطر کپی رایت تهدیدتون نکنه اما اینم بگم که موضوع کپی رایت یه موضوع گسترده ایه که توی یه مقاله بعدا در موردش توضیح میدم واستون.

نتیجه گیری :

توی این مقاله صفر تا صد شروع فعالیت در youtube و چالش های کسب درامد دلاری از یوتیوب و راه حل های عملی این چالش هارو توضیح دادم.
کانال یوتیوب تکنولوژیست مگ هم به تازگی فعال شده. خوشحال میشم اگه این متن واستون مهم بود برای حمایت ازم کانال یوتیوبمو بازدید کنید و در اون عضو بشید. این کمک کوچیکیه که در ازای دریافت رایگان این اطلاعات میتونید به من بکنید و امیدوارم که این لطف رو بکنید در حق من.

کانال یوتیوب من

 

سعیدیگانه

سعیدیگانه

گیک و بنیان‌گذار و سردبیر وبسایت گیک تیوب | بلاگر و یه مهندس نرم افزار با هوشی متوسط که عاشق دنیای تکنولوژیه, کتاب زیاد میخونه, فعال حوزه تکنولوژیه, دوست داره به دیگران کمک کنه و درحال پرداخت سهمش از توسعه جامعشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا