نورالینک پروژه‌ی بلند پروازانه‌ی دیگری از ایلان ماسک

این نوشته شامل آموزش ویدیویی است. برای مشاهده vpn خودتون رو روشن کنید

برای مشاهده ویدیو در یوتوب لطفا VPN خود را روشن کنید

neuralink

در 29 آگوست سال 2020  ایلان ماسک موسس شرکت نورالینک (Neuralink) از چیپ نورالینک رونمایی کرد. ایلان ماسک مهندس، مخترع و بنیانگذار SpaceX  و تسلا , بزرگترین کارآفرین فعلی جهان که با پروژه های جسورانه و متفاوتش زبانزد همه شده است . این بار با ایده ی یکپارچه کردن هوش مصنوعی و مغز انسان پا به عرصه گذاشته است.

مروری بر پروژه نورالینک

در سال ۲۰۱۶ ایلان ماسک شرکت نورالینک (Neuralink) را تاسیس کرد. مهم‌ترین اهداف نورالینک تولید دستگاه‌های الکترونیکی برای درمان بیماری‌های مغزی از جمله اوتیسم و اسکیزوفرنی و بهبود کارکرد مغز انسان (هوشمندتر کردن انسان به کمک تکنولوژی) است.

از زمان تأسیس این شرکت، چندین دانشمند قوی و شناخته شده علوم اعصاب از دانشگاه‌های مختلف استخدام کرده‌اند. تا ژوئیه سال ۲۰۱۹، ۱۵۸ میلیون دلار بودجه دریافت کرده بود (که ۱۰۰ میلیون دلار آن از ایلان ماسک بود) و ۹۰ نفر کارمند استخدام داشت. در آن زمان، نورالینک اعلام کرد که مشغول کار روی دستگاه «چرخ خیاطی مانند» است که قادر است نخهای بسیار نازک (۴ تا ۶ میکرومتر) را در مغز کاشت کند.همچنین سیستمی را نشان داد که اطلاعات را از یک موش آزمایشگاه از طریق ۱۵۰۰ الکترود می‌خواند.

نورالینک

نسخه اول چیپ نورالینک

اولین دستگاهی که شرکت نورالینک ساخت، شامل دو بخش است. بخش اول آن الکترودهایی بودند که به مغز متصل می‌شدند. سپس انتهای این الکترودها با استفاده از سیم‌های دیگری به مدار کنترل متصل می‌شد.

مدار کنترل دستگاهی بود که در پشت گوش نصب می‌شد. این مدار کنترل باتری، شارژر و تراشه‌های ارتباطی مثل بلوتوث که اطلاعات را با دستگاه‌های خارجی تبادل می‌کردند، شامل می‌شد. مشکل این دستگاه این بود که در ظاهر فرد تغییر ایجاد می‌کرد.

پروژه نورالینک

نسخه دوم چیپ نورالینک

نسخه دوم باهمان ایده دستگاه قبلی است اما این دستگاه فشرده‌تر است. به‌اندازه یک سکه و به قطر یک سانتیمتر است. این ضخامت یک سانتیمتری برابر ضخامت خود استخوان جمجمه است.

هرکدام از الکترودهایی که در مغز فرد یک نفر نصب می‌شوند، ۱۰۲۴ کانال ارتباطی دارند. هر دستگاه نیز می‌تواند صدها الکترود را پشتیبانی کند؛ یعنی با هر دستگاه می‌توان بیش از صدها هزار کانال ارتباطی ایجاد کرد. حجم داده‌هایی که این الکترودها از مغز دریافت می‌کنند بسیار زیاد است .در نتیجه برای ارسال آن‌ها به گوشی هوشمند پهنای باند زیادی لازم است که فعلا فناوری بلوتوث نمی‌تواند این پهنای باند را تامین کند. برای همین پردازش اطلاعات خام مغزی در خود دستگاه اتصال مغزی انجام می‌گیرد و نتایج پردازش‌ها به گوشی ارسال می‌کردند. در این حالت پهنای باند لازم برای ارسال داده‌ها حدود ۱۰۰ کیلوبیت در ثانیه است.

نورالینک,ایلان ماسک

تست نورالینک بر روی خوک‌ها !

این چیپ هنوز در مراحل ابتدایی تکامل خود هست و تا به امروز روی چند خوک نصب و تست شده است. بیشتر این دستگاه‌ فعلا به بخشی از مغز خوک که مسئول دریافت سیگنال‌های بویایی هستند وصل شده است.

محققین نورالینک با این کار توانسته‌اند سیگنال‌های فعالیت مغز خوک را هنگامی ‌که چیزی را با بینی خود لمس یا بو می‌کند، دریافت کنند.

آزمایش خوک در پروژه نورالینک

خوکی که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید دارای 2 عدد چیپ نورالینک است. به ادعای ماسک هیچ تفاوتی با خوک عادی ندارد و سالم و سرحال به زندگی خود ادامه می‌دهد.

حالا بیایید نحوه ی عملکرد نورالینک را بر روی این خوک بررسی کنیم . برای اینکه خوک بتواند روی دستگاه تردمیل حرکت کند باید از نورون های حرکتی به ماهیچه‌ها پیام عصبی ارسال شود . حال بر روی این نمودار 2 موج مشاهده می‌کنیم . یکی از این موج‌ها موج تخمینی نورالینک است و موج دیگر مربوط پیام های عصبی خوک است . بین این دو موج شباهت زیادی وجود دارد. یا به عبارت دیگری با انجام این آزمایش اثبات کردند که چیپ نورالینک تا چه حد دقیق و حساس است.

خوک در نورالینک

این خوک نیز قبلا چیپ نورالینک را داشته ولی بعدا آن را خارج کرده‌اند . ماسک با این آزمایش می‌خواست ثابت کند که اگر مشکلی برای نورالینک به وجود آمد یا نیاز به بروزرسانی داشت بدون هیچ مشکلی می‌توان از مغر انسان خارج کرد.

چیپ نورالینک چه کاربری دارد؟

ماسک می‌گوید چیپ نورالینک مثل اپل واچ و ساعت‌های هوشمند قابلیت‌های دیگری مثل اندازه گیری دما، فشار و حرکت را خواهد داشت . همچنین به کاربر در مورد احتمال سکته قلبی هشدار خواهد داد. او همچنین اضافه کرد که این محصول به شکل بی‌سیم و از طریق پوست سر شارژ می‌شود.

فناوری‌های ساخته شده در نورالینک می‌تواند مشکلاتی همچون نابینایی و ناشنوایی  را حل کند . حتی به کسانی که نمی‌توانند حرف بزنند و یا درگیر مشکلات عصبی مثل ام‌اس و پارکینسون هستند، کمک کند . در درمان اعتیاد و افسردگی تاثیر شایانی خواهد داشت.

چیپ نورالینک چگونه کار می‌کند؟

روش کار این‌گونه است که الکترودها را به بخش‌هایی از مغز که مسئول کنترل حرکت پاها کارهای ارادی مثل راه رفتن و ادرار است را پیدا و الکترودها را به آنجا وصل می‌کنند. سپس الکترودهای دیگری را به بخش پایین نخاع آسیب‌دیده وصل می‌کنند و ارتباط مغز با این بخش برقرار می‌گردد.برقراری این ارتباط می‌تواند عملا فلج بودن فرد را برطرف کند او را به زندگی عادی بازگرداند. حتی با همین دستگاه‌ می‌توان به کسانی که دچار قطع عضو شده‌اند کمک کرد.نورالینک با ‌دقت می‌تواند داده‌های ارادی مغز فرد را بخواند و آن‌ها را به پاهای مصنوعی یا دست‌های مصنوعی منتقل کند.

 

الکتروچیپ نورالینک

نورالینک چگونه به مغز متصل خواهد شد؟

کمپانی نورالینک در حال حاضر در حال طراحی و ساخت یک ربات جراح بسیار پیشرفته است. این ربات با هدف کاشت ایمپلنت در مغز ساخته شده است . می‌تواند فرآیندهای برش سر، سوراخ کردن جمجمه، فرو کردن رشته‌های سیم بسیار نازک درون مغز، کاشتن تراشه و بخیه کردن سر را انجام دهد.

ایلان ماسک می‌گوید این ربات به گونه‌ای طراحی شده که هنگام عمل جراحی به رگ‌های خونی آسیب نزد . در نتیجه فرد خونریزی هم نخواهد داشت.

کمپانی نورالینک اخیرا توانسته‌ است مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را برای آزمایش‌های بالینی دستگاه روی انسان‌ها دریافت کند.

پروژه نورالینک

و حرف آخر…

کمپانی نورالینک می خواهد ریسک وجود هوش مصنوعی در دنیا را کاهش دهد. ما هیچ گاه نمی توانیم از یک ابرکامپیوتر باهوش تر باشیم؛ پس به جای آنکه با آنها مبارزه کنیم باید به آنها بپیوندیم.

سعیدیگانه

سعیدیگانه

گیک و بنیان‌گذار و سردبیر وبسایت گیک تیوب | بلاگر و یه مهندس نرم افزار با هوشی متوسط که عاشق دنیای تکنولوژیه, کتاب زیاد میخونه, فعال حوزه تکنولوژیه, دوست داره به دیگران کمک کنه و درحال پرداخت سهمش از توسعه جامعشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا