بیت کوین با ارزش‌ترین ارزدیجیتال

این نوشته شامل آموزش ویدیویی است. برای مشاهده vpn خودتون رو روشن کنید

برای مشاهده ویدیو در یوتوب لطفا VPN خود را روشن کنید

بیت کوین ارز دیجیتال

بیت کوین چیست؟

بیت کوین (Bit Coin) یک نوع ارز دیجیتال رمزگذاری شده است که با آن می‌توان به هرکس در هرجای دنیا باشد پول فرستاد و خرید آنلاین آنجام داد.
یکی از نکات مهم بیت‌کوین (BTC)، غیرمتمرکز (decentralized) آن بوده، یعنی یک نفر می‌تواند با نفردیگر تراکنش مالی انجام دهد و بانک‌ها در آن دخالتی ندارند.

اکثر مردم تا حالا یک بار نام بیت کوین به گوششان خورده ولی توضیح دقیقی در باره آن نمی‌داند. بیت کوین یک ارز رمزگذاری شده بدنه پشتوانه است و دولت هیچ کشوری آنرا پول قانونی بشمار نمی‌آورد.

تاریخچه بیت کوین

در یکی از روز‌های اگوست سال 2008 بود سایتی با نشانی bitcoin.org ثبت شد. و در ماه اکتبر همان سال مقاله‌ای در سایت metzdowd.com با مضوع بیت کوین: سیستم پولی همتا به همتا (p2p) توسط ساتوشی ناکاماتو ارسال شد. ساتوشی ناکاماتو بیت کوین را متن باز طراحی کرده که بتوان آنرا توسعه داد و در سال 2009 به صورت عمومی منتشرکرد.

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)

فرد یا گروهی ناشناس هستند که بیت کوین را طراحی کرده اند، همچنین اولین افرادی بودن که پایگاه داده بلاک چین را طراحی کردند. هیچکس نمی‌داند ساتوشی چیست یا کیست!
ساتوشی درهنگام توضیح در مورد مسائل فنی هیچ وقت اطلاعاتی در باره خود نداده است. اما بنیاد p2p ادعا می‌کند ساتوشی ناکاموتو یک فردی ژابنی هست و تاریخ پنج آوریل 1975 متولد شده. اما این‌ها همه گمانه‌زنی های تعدادی از کارشناسان بوده. ساتوشی تا آواخر سال 2010 بیت کوین را توسعه داد و ناپدیدشد.
ساتوشی ناکاموتو اگر یک فرد باشد، حدود پنج درصد اC بیت کوین‌ها برای اوست و در لیست 50 نفر اول افراد ثروتمند جهان قرار می‌گیرد.

technologiststmag.ir-satoshi nakamoto

بلاک چین (Blockchain)

بالاک چین به زنجیره از بلاک گفته می‌شود که اطلاعاتی را در بر دارند. به زبان عامیانه بلاک چین یک یک سیستم ثبت گذارش است. چیزی مانند دفتر ثبت اسناد رسمی. هر بلاک شامل یکسری داده، هویت بلاک (Hash) و هویت بلاک قبلی (Previous hash) بوده.

داده در بلاک چین بیت کوین، شامل اطلاعات فرستنده و گیرنده و میزان سکه‌های مبادله شده. هر بلاک یک hash دارد و اطلاعات را تایید می‌کند و کاملا منحصر به فرد بوده مانند اثرانگشت هر فرد، اگر ان اثر انگشت عوض شود هویت آن بلاک نیز تغییرخواهد یافت.

هَش بلاک قبلی در بلاک بعدی ذخیره شده و ایجاد زنجیره می‌کند و اگر هویت بلاکی تغییر کند دیگه این زنجیره از بین می‌رود و همین تکنیک باعث می‌شود بلاک چین تا حد زیادی امن شود.

اما این کار برای امنیت بلاک چین کافی نیست زیرا کامپیوتر‌ها بسرعت می‌توانند hash این بلاک‌ها بخواند و عوض کند و زنجیره را متصل سازند. برای جلوگیری از این مشکل بلاک چین از الگوریتم اثبان کار (Proof of Work) استفاده کرده است.

این الگوریتم باعث می‌شود بلاک ها با سرعت کمتری شکل بگیرد (حدود 10 دقیقه). این‌مکانیمز دستکاری بلاک هارا خیلی سخت و غیرممکن می‌کند.

به علاوه بلاک چین از شبکه همتا به همتا (p2p) استفاده می‌کند وقتی یک نفر وارد این شبکه می‌شود یک کپی کامل از بلاک چین در اختیارش قرار می‌گیرد و می‌تواند درستی اطلاعات دریافت شده را تایید کند.

وقتی یک بلاک جدید به جود می‌آید برای تمامی افراد فرستاده می‌شود و هر فردی درستی بلاک را برسی می‌کند وقتی برسی شد هر نفر آنرا به بلاک چین خود اضافه میکنه و همه افراد آنرا تایید یا در صورت دستکاری شدن بلاک آنرا رد می‌کنند. می‌توان گفت سرقت بیت‌کوین غیرممکن است.

technologiststmag.ir-Blockchain-Bitcoin

تاریخچه پول

بیت کوین یک نو پول است جالب است قبل از هرچیزی فرایند تکامل پول را مورد برسی قرار دهیم.
در زمان انسان های اولیه، آنان برای رفع نیاز های خود شکارمی‌کردند یا از محصولات کشاورزی و… استفاده می‌کردند ولی رفته رفته با پشرفت ابزارها محصولات بدست آمده نیز افزایش یافت‌، آنان فهمیدن با انبار کردن به مدت زیاد محصولات، محصولات فاسد می‌شود.

از این رو آنان شروع کردن به مبادله کالا با کالا کردند ولی از آنجا که حمل و نقل سخت بود و اختلاف ارزش محصول وجود داشت تصمیم گرفتن از طلا و نقره برای مبادله کالا استفاده کنند. ولی طلاهم مشکلات خودش را داشت از این رو مراکزی به وجود آمد که طلا را از مردم می‌گرفتن و جاش یک کاغذ می‌دادند که در آن ذکر شده بود آن فرد چقدر طلا دارد این روند رفته رفته جای خود را به اسکناس‌های امروزی داد.
و حالا ارز‌های دیجیتال جدید‌ترین نوع ارز، با آمدن این ارز‌ها بانک‌ها و دولت‌ها هیچ گونه دخالتی درآن ندارند و مردم بدون واسطه می‌توانند پول خود را جابجاکنند و مالیات و کارمزد‌های کمتری نسبت به بانکی‌ها میدهند.

technologiststmag.ir-Money

پشتوانه بیت کوین چیست؟

باید گفت نه‌تنها بیت کوین بلکه کل ارز‌های حال حاضر دنیا هیچ پشتوانه‌ای ندارند!  پشتوانه ارزهای هرکشور  دولت آن کشور بوده و باعث ازشمند شدن آن می‌شود.
و بیت‌کوین پشتوانش اعتماد مردم به این سیستم است و باعث ارزشمند شدن آن می‌شوند. و ارزش آن بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود مانند دلار و طلا درحال حاضر.

چقدر بیت کوین وجود دارد؟

همان‌طور که می‌دانید اسکناس‌ها می‌توانند بصورت نامحدود تولید شوند و هر دولت با چاپ زیاد پول خودش ارزش آن پول را کم‌ می‌کند. ولی درشبکه بیت کوین 21 میلیون سکه وجود دارد. و این یک قانونی است که در کدهای این شبکه نوشته شده. تا کنون حدود 18میلیون بیت کوین استخراج شده و تا سال 2140 کل این 21میلیون استخراج می‌شود.

چگونه بیت کوین استخراج می‌شود

فرایند تولید بیت کوین و پردازش تراکنش‌ها استخراج یا ماینینگ گفته می‌شود. زمانی که یک معامله انجام شده و شخصی به شخص دیگر بیت کوین داده است باید این تراکنش‌ها پردازش و تغییرات لازم روی سیستم بلاک چین صورت گیرد .

کار استخراج کنندگان بیت‌کوین (ماینر‌ها) همین بوده آنها با استفاده از دستگاه‌ها مخصوص ماینینگ، کار تایید این تراکنش‌هارا آنجام می‌دهند. و ماینر‌ها با انجام اینکار پاداش دریافت می‌کنند و با این کار بخشی از بیت کوین آزاد می‌‌شود.
اما استخراج بیت کوین حدود 10 دقیقه زمان می‌برد و با استفاده از دستگاه‌های پرقدرت صورت می‌گیرد و مصرف برق زیادی دارند برای شرکت‌های کوچک و افراد به صرفه نیست.
باید به این نکته توجه داشته باشید که هرگز از کامپیوتر شخصی خود و یا تلفن همراه برای استخراج بیت کوین استفاده نکنید زیرا حل کردن این معادلات ریاضی بسیار سنگین بوده و گوشی یا کامپیوتر شما می‌سوزد!

هاوینگ (Halving) چیست؟

برای اینکه ازش این ارز دیجیتال  در طولانی مدت حفظ شود، ساتوشی ناکاموتو سیستم هاوینگ را طراحی کرده، این سیستم باعث می‌شود هر چهار سال یک بار پاداش ماینر‌ها نصف شود و بیت کوین کمتری استخراج کنند.

اولین معامله بیت کوین

اولین معامله بیت کوینی برای خرید دو عدد پیتزا در سال 2010 بوده. فردی بنام لاسلو هنیچ (Laszlo Hanyecz)، در یک گروه درخواست خودرا برای دو عدد ‌پیتزا ارسال کرد.
و پنج روز بعد یکی از کاربران آنرا قبول کرد و اولین معامله بیت‌کوین به ارزش 10 هزار بیت کوین صورت گرفت (در آن زمان حدود 41دلار بود). و در حال حاضر قیمت 10 هزار بیت کوین میلیون‌ها دلار است! و اولین معامله بیت کونی انجام شد.
از این رو 22 ماه می را روز پیتزای بیت کوینی (Bitcoin Pizza Day) نامیده شد است.
و این روز را جشن می‌گیرند و بعضی رستوران‌ها پیتزا مجانی  می‌دهند.

technologiststmag.ir-Pizza day

بیت کوین چگونه نگهداری می‌‌شود

در بیت‌کوین شما بانک خودتون هستید و از کیف پول‌های دیجیتال استفاده می‌کنید
این کیف پول‌ها انواع مختلفی دارد کیف پول‌ها موبایل، تحت وب ،کیف پول های سخت افزاری و…. که کیف پول های سخت افزاری باید خریداری شود.

این کیف پول‌ها دارای دو کلید منحصر بفرد می‌باشد یه کلید خصوصی (private key) مانند رمز بانکی شما و کلید عمومی (Public key) مانند شماره حساب شما بشمار می‌آید.

شما برای انتقال وجه باید کلید عمومی را به فرد مورد نظر خود دهید. و اگر کلید خصوصی را بدهید آن فرد به تمام اطلاعات کیف پول شما دسترسی پیدا می‌کند و می‌تواند آنرا خالی کند.

کیف پول‌ها به‌دو دسته تقسم می‌شوند  کیف پول‌های گرم (Hot Wallet)، کیف پول‌های سرد (Cold Wallet)

کیف پول گرم (Hot Wallet) :

به کیف‌پول‌هایی گفته می‌شود که به شبکه اینترنت متصل هستند و این امکان را می‌دهدند که هرجای دنیا به آن دسترسی داشته باشید. این نوع کیف پول‌ها مجازی بوده مانند کیف پول موبایل و تحت وب و.. ولی احتمال سرقت دارایی شما افزایش پیدامی‌کند.

کیف پول سرد (Cold Wallet) :

این کیف پول‌ها در حالت عادی به اینترنت متصل نیستند و فقط در زمان اتقال وجه به اینترنت متصل می‌شوند و حالت فیزیکی دارند مانند کیف پول‌های کاغذی و سخت افزاری، امنیت این کیف پول‌ها بسیار زیاد است. ولی اگر این کیف پول را گم کنید کل دارای شما از دست می‌رود.

technologiststmag.ir-Wallet

بیت کوین رایگان

در شبکه مجازی و سایت‌های زیادی دیده اید که تبلیغ BTC رایگان می‌کنند. بدست آوردن بیت‌کوین آن‌هم رایگان خیلی وسوسه انگیز است. ولی باید گفت این تبلیغات از پایه دروغ است! و جز اینکه وقت شما تلف شود و خدای ناکرده شما هدف هکر‌ها قرار بگیرید و اطلاعات شما به سرقت رود چیزی ندارد.

همان‌طور که قبلا گفته شد برای بدست آوردن بیت کوین یا باید دستگاه استخراج بخرید یا اینکه آن‌را از صرافی‌های معتبر خریداری کنید.

رقبای بیت کوین

بیت کوین اولین ارز دیجیتال بود که ساخته شد ولی جالب است بدانید بعد از آن ارزهای زیادی پا به این عرصه گذاشته اند و حتی فیسبوک یک نوع ارز دیجیتالی تولید کرده است. در اینجا به چند نمونه از این ارزها اشاره میکنیم.

1- لیبرا :

لیبرا، ارز دیجیتال فیسبوک بوده و قرار بود در سال 2019 معرفی شود و برمبنای بلاک چین است. فیسبوک قصد دارد این ارز روی شبکه‌های اجتماعی خود را اندازی کند.

2- لایت کوین:

این ارز دیجیتال برمبنای بلاک چین است و از امنیت بالایی برخوردار بوده و هویت خالق آن بر عکس بیت کوین مشخص است.

3- اتریوم:

این ارز دیجیتال برمبنا بلاک چین بوده و تمام جوانب را در نظر گرفته از تجارت الکترونیک تا اینترنت اشیاء!

4- ریپل:

ریپل تصمیم دارد که یک شبکه پرداخت غیر متمرکز را برای موسسات مالی فراهم کند. در حال که ارز‌هایی مانند بیت‌کوین قصد دارد شبکه‌های بانکی را حذف کنند
اما با وجود این همه ارز‌های دیجیتال مختلف بیت کوین هم‌چنان با ارزش‌ترین ارز دیجیتال است.

بیت کوین در ایران

بانک مرکزی اعلام کرده است که به کارگیری بیت‌کوین و ارزهای مجازی دیگر در تمام مراکز مالی ممنوع است. اما به گزارش نیویورک تامیز، ایران برای دور زندن تحریم‌ها آمریکا از بیت کوین استفاده می‌کند زیرا ردیابی معاملات در آنجا کار سختی است و همچنین یک سرمایه گذار اروپایی یک مرکز استخراج بیت کوین در تهران بنا کرده است. افراد زیادی برای استخراج بیت کوین در ایران سرمایه گذاری کردند.  یکی از دلایل آن ارزان بودن قیمت برق نسبت به کشورهای دیگر است.

سخن پایانی:

BTC راه تازه ای را در ارز باز کرده با اینکه اکثر دولت ها مخالف این ارز هستند ولی جای خود را هروز بیشتر از روزهای قبل بین مردم باز می‌کند. و میتوان گفت روزی در دسترس همه است.
ساتوشی خود را پنهان کرده یا شایدم کشته شده! ولی به لطف متن باز بودن بیت‌کوین لطمه‌ای به بیت‌کوین وارد نمی‌شود.
ممنون که با ما همراه هستین با گذاشتن نظر خود مارا خوشحال کنید.

سعیدیگانه

سعیدیگانه

گیک و بنیان‌گذار و سردبیر وبسایت گیک تیوب | بلاگر و یه مهندس نرم افزار با هوشی متوسط که عاشق دنیای تکنولوژیه, کتاب زیاد میخونه, فعال حوزه تکنولوژیه, دوست داره به دیگران کمک کنه و درحال پرداخت سهمش از توسعه جامعشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا